melisenjor.reismee.nl

Indonesië, Bali

Hallo! Daar zijn we weer. Nu is het weer mijn (Jordi) beurt om jullie bij te praten over onze belevenissen. Ondertussen zijn we alweer bijna twee weken verder en hebben we alweer heel wat avonturen meegemaakt. Suske en Wiske zijn er niks bij... Dus snel even naar de Albert Heijn voor een biertje wat chips en popcorn en ga er maar weer eens goed voor zitten, want we gaan beginnen aan alweer een nieuw hoofdstuk van onze fantastische reis. Na een weekje heerlijk relaxen zijn we verder landinwaarts getrokken op Bali. Na genoten te hebben van de luxe in het zuiden zijn we richting Ubud gegaan wat in het midden van Bali ligt. "Ubud ligt in het hart van Bali, in de bergen, omringd door trapsgewijs op berghellingen aangelegde rijstvelden en ontelbare hindoeïstische tempels, met snelle rivieren die door diepe jungleravijnen stromen en vulkanen aan de horizon." citaat van Elizabeth Gilbert uit EAT PRAY LOVE.  Mooier zouden wij het niet kunnen omschrijven!   We voelden ons verplicht om weer lowbudget te gaan en vonden dan ook een homestay midden in Ubud bij een Balinees gezin die 3 kamers verhuurde in typisch Balinese stijl. Omdat we wel weer toe waren aan beweging, spanning en sensatie hebben we direct een aantal activiteiten geboekt. De eerste dag hebben we aan de hand van een routebeschrijving, die we gevonden hadden op internet, een flinke wandeling gemaakt door de rijstvelden en een stukje jungle in de omgeving van ,  waarna we monkeyforest hebben bezocht. Het was fantastisch om al die aapjes in het wild te zien al deden we dit op een gepaste afstand nadat we in Thailand hadden gezien dat een meisje aangevallen en gebeten werd door een aap. De tweede dag stond rafting op het programma. Deze tocht was buiten de fantastische helm die we droegen ook nog eens super spannend en mooi. De totale tocht was een afdaling van  10 km over een riviertje midden door de jungle. Het was indrukwekkend mooi. Daarnaast wist onze gids de spanning er goed in te houden door de steilere routes te nemen.  's Nachts stond Nederland - Duitsland op het programma om te kijken. De tijdstippen van het EK zijn hier uiterst ongunstig, de  wedstrijden van 20.45 zijn hier om 02.45  's nachts.  Omdat ik me niet zo goed voelde hebben we dan ook niets gezien van deze wedstrijden en gewoon doorgeslapen. Buiten de eerste wedstrijd tegen Denemarken hebben we dan ook helemaal niets gezien van het EK! Maar achteraf gezien hadden  "onze mannen" ook zeker niet meer aandacht verdient...  Na 3 dagen Ubud hebben we de shuttle bus genomen richting Lovina in het noorden van Bali. Lovina staat bekend om de dolfijnen die er te zien zijn en het prachtige onderwaterleven wat je kunt zien door te snorkelen of te duiken.  Na aankomst op ons hotel, bleek dit een dierentuin te zijn. Dit was niet alleen te zien aan de verschillende diersoorten zoals slangen, dolfijnen, krokodillen en vleermuizen in de mooie hoteltuin maar ook aan de muizen die over de gordijnen kropen van onze hotelkamer. Gelukkig kregen we uiteindelijk een andere kamer.  De volgende morgen ging dan ook al om 05:30 uur de wekker om bij zonsopkomst samen met een plaatselijke visser op zoek te gaan naar dolfijnen. Na eerst een adembenemende zonsopkomst te hebben gezien was het wachten met nog tientallen andere bootjes tot de dolfijnen zich lieten zien... Het duurde heel even maar wat we daarna zagen was werkelijk fantastisch! Dolfijnen in grote en kleine groepjes zwommen naast onze boot en trakteerden ons soms op een prachtige pirouette boven water. Na deze fantastische dolfijnenshow gezien te hebben bracht de visser ons naar Lovina Reef waar we tussen de duizenden vissen gesnorkeld hebben. Ze aten gewoon stukjes brood uit onze handen.  In de namiddag zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen en zijn we 's avonds op zoek gegaan naar een duikschool,  want we wilden nog steeds heel graag ons duikbrevet halen.  Na ons goed te hebben laten informeren was het de volgende dag dan zover, we gingen beginnen aan onze 4 daagde duikcursus! 's Morgens werden we opgehaald bij ons hotel en werden we naar onze duikschool gebracht. Na onze uitrusting gepast te hebben, om er toch weer achter te komen dat ik de grootste maat moest hebben, werden we naar het zwembad gebracht waar onze eerste duikles begon. Na alle instructies gehad te hebben zijn we op 2 meter diepte het zwembad ingegaan. De eerst duik waren we nog een beetje paniekerig en onzeker maar de tweede duik bleven we al 30 minuten onder water. De rest van de middag kregen we de opdracht om alle theorie te gaan studeren. De volgende dag gingen we voor de eerste keer in zee duiken. Dit was niet alleen spannend door de onrustige zee en de stevige stroming maar ook omdat we nu voor de eerste keer naar een diepte doken van 9 meter! Daarnaast hoopten we dat alles goed zou gaan met het klaren van onze oren onder water. Je dient immers, wegens de druk, iedere meter die je dieper onder water gaat je oren te klaren. Aangezien Melissa tijdens vliegen (niet alleen tijdens vliegen (-; ) veel last heeft van haar oren, was dit een grote onzekerheid. Maar gelukkig ging alles boven verwachting goed en hebben we onze eerste duik op 9 meter diepte langs prachtig koraal gemaakt! Wat een fantastisch gevoel!!!!   De derde duikdag werden we in een busje naar Tulamben gebracht. Hier gingen we duiken op 18 meter diepte rond een U.S. Marine scheepswrak uit WO II. Samen met onze goede duikinstructeur maakte we twee fantastische duiken van 45 minuten rond dit wrak. De tweede duik zijn we zelfs door het wrak heen gegaan. Tijdens deze duik zagen we duizenden verschillende soorten vissen en adembenemend koraal. Sommige vissen kwamen wel tot 10 cm voor je duikbril. Het was fantastisch.. We wisten na het duiken dat deze reis en iedere daarop volgende vakantie er anders uit zal zien . Want je wil maar één ding...  Terug naar de onderwaterwereld! Onze vierde en laatste duikdag vertrokken we al vroeg richting het eiland Menjangan waar we onze laatste twee duiken gingen maken. We zwommen rond het kleine eiland en je kijkt onder water tegen een koraalwand van ongeveer 40 meter op. Hier zagen we prachtig koraal en vissen in alle kleuren en groottes. Omdat je steeds meer went onder water, wordt je een stuk rustiger en kun je nog meer genieten van alles. Na Tunafish, de trompetvis, kreeften, Nemo en nog meer verschillende soorten vis gezien te hebben begon onze instructeur heel druk naar rechts te wijzen. We draaiden ons om en wat we toen zagen was ongelooflijk... Er zwom op nog geen 10 meter van ons vandaan een haai van bijna 2 meter lang! Wat was dit gaaf zeg. Het bleek de reefshark te zijn die je in dit gebied goed kunt spotten. Na een tweede nog mooiere duik, waarbij we weer een haai zagen, was het tijd voor ons examen. En jawel hoor allebei geslaagd met een 8! Naast het EHBO-diploma heb ik dan nu eindelijk mijn tweede diploma: het duikbrevet! We hebben 's avonds op ons hotel dan ook de leren tassen en vlag uitgehangen. De dag erna hebben we deze, na de uitschakeling op het EK, maar direct halfstok gehangen. Bali en zeker het plaatsje Lovina is wel een speciale plek geworden voor ons. De mensen zijn er heel vriendelijk, het eten is er super lekker en de views adembenemend of dit nu onder water, over land of over zee is. Daarnaast heeft het door onze duikervaringen onze wereld verdubbeld en ons een nieuwe hobby bezorgd. Maar goed, het was weer tijd om onze backpack te pakken en onze volgende bestemming vast te stellen. Borneo zou onze nieuwe locatie worden! Na wat zoek en speurwerk wilden we 's avonds nadat we samen met een Balinees gezin gekookt en gegeten hadden de knoop doorhakken. Na een "kookcursus" van 2 uur en een heerlijke maaltijd zijn we nog wat gaan drinken met een Nederlandse jongen die al een jaar aan het reizen was door Australië, Nieuw Zeeland en nu dus Indonesië. Na indrukwekkende verhalen van hem gehoord te hebben over Pythons en krokodillen vertelde hij ons over de Gili Islands wat ten oosten van Bali ligt naast Lombok. De Gili Islands bestaan uit drie kleinere eilanden met prachtige bounty-stranden en prachtige duikspots. De eilanden zijn zo klein dat er geen auto's op rijden en dus nog alles met paard en wagen wordt gedaan. Dit klonk ons zo goed in de oren dat we die avond direct een ticket met de speedboot geboekt hebben en de volgende morgen waren we dan ook alweer onderweg naar onze volgende de bestemming: De Gili Islands!  Tot zover het avontuur van Melissa en Jordi op Bali. De tijd gaat in ieder geval snel. We zijn dan ook alweer over de helft maar hebben gelukkig nog een dikke 5 weken te gaan!  Tot over een week!

Judith

Som s het echt niet te geloven dat al deze verhalen echt over jullie gaan!! Super super tof dat jullie er echt alles uit aan het halen zijn en er zo intens van genieten!!

Liefs Judith

Mir

Wauw broer, wat een belevenissen en wat knap dat jullie durven te duiken! Dus nu ook genieten van al dat bijzonders onder water....!! Veel liefs

mam en pap

He wat een prachtig verhaal Jordy, mooi geschreven, ja judith heeft gelijk, gaat dit echt over jullie, het wordt steeds mooier, en het duiken geweeelllldiggg ik geniet zo van jullie e belevenissen. In het echt zal het zeker nog mooier zijn. Ik verheug mij al op het volgende nieuws, veel liefs pap en mam

Linda

Wauw, echt kei gaaf!
Jaloers! Zeker omdat ik veel langer over mijn duikbrevet heb gedaan en dan nog niet eens in helder water heb gedoken! Als ik dit weer lees, wordt het toch echt tijd voor een duikvakantie naar een mooi oord. Gaaf dat jullie een reefshark hebben gezien van zo dichtbij, en Nemo natuurlijk... Ik ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal :)
Veel plezeer en geneet (zo zeggen jullie dat toch? ;))
Xx

Monique

Wat een geweldige verhalen!! Super dat jullie dit samen beleven! Geniet van de weken die nog komen.....en blijven schrijven!
Liefs Mo

De Romaatjes

Fantastisch zeg...lijkt me ook heel spannend om te duiken! Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal met nieuwen avonturen. Nog niet te snel naar Borneo vetrekken, want we willen jullie nog graag daar treffen over 3 weekjes:)
Kussss

Sannie

Hey Jordy!

Proficiat met je 2de diploma!!!!
Misschien een nieuwe roerping voor je: schrijver?!
Je kan in ieder geval boeiend en spannend schrijven!!!

Wat een geweldige avonturen maken jullie mee!!! Wat kan een mens meemaken in zo'n korte tijd!!!! Geweldig!!!!

Tot snel!!!!

Liefs Sannie

Paul & Petra

Geweldig wat jullie zien.Duiken lijkt mij eng,een stikkend gevoel.Super diploma voor t duiken,proficiat.Geniet nog met volle teugen.

Liefs xxx van ons

Neeltje

Jeetje wat een ongelooflijke avonturen weer!
Wat bijzonder dat jullie dit beleven, geniet ervan samen, ben weer benieuwd naar de volgende verhalen...

John en Vivian

Vol verbazing lees ik dat je bij het duiken niet bent blijven drijven......heb je zoslecht gegeten? Of heb je gewichten mee genomen? Alle gekheid op een stokje door jullie verhaal heb ik de wedstrijd van vanavond half gemist dat zegt iets over jullie avonturen. Tegek. Veel plezier en ..........

pernilla

Echt zo geweldig om jullie spannende verhalen te lezen,ben zo jalours als ik die mooie fotos van jullie zien,helemaal te gek! Hier is nog alles rustig maar de einde komt inzicht....Veel liefs van ons

Flobbert Reer

Wat een topverhalen!! geniet ervan!!

Nanda

En we worden maar steeds meer jaloers!! Echt onwijs te gek allemaal!!
vrijheid en volop avontuur wat wil je nog meer??
Geniet ervan!!!
Liefs

pap en mam putbroek

Ha jullie twee onderzeezwemmers.
Toen ik met jou {Jordy} op zemles moest wou je niet eens meer op voor het B diploma en nu zwem jij tussen de haaien.
Wat kan een mens toch veranderen, maar niet te min het is fantastisch wat jullie meemaken.
Blijf genieten samen. dikke kus pap en mam

gerda N.

Ik lees met veel plezier jullie verhalen.Heerlijk ,geniet ervan.Fijn dat het jullie zo goed bevalt en Jordi wat dat duiken betreft :trimmen bij easymoves!!! en je bent zo weer de oude!! Borneo is een aanrader, ben nog onder de indruk v.d. oerang oetan. Een heel imponerende "aap" .Ook het tropisch regenwoud is chique . Maar wat jullie ook nog gaan doen geniet ervan . Vele groetjes van "mich"

Mark van Rensch

Hi Melissa en Jordy,

Wat gaaf om dit allemaal te lezen. Een ervaring rijker waar jullie voor altijd plezier aan gaan beleven. Dit lezende krijg ik ook weer de kriebels om te gaan. Jullie zullen ook wel kriebels hebben, doch meer van al die kleine beestjes en "dingen" die in jullie eten zitten. Straks bij thuiskomst ff ontslakken en ontwormen....Nog lekker een paar weken te gaan, heeeeerlijk!

pieter

shit, zeg ben wel jaloers.
duiken, wrak WOII, haaien gezien en dan ook naar de GILI's....
daar is het wellicht nog mooier.
fantastisch, koop ff een onderwater camera?
ik ben zo benieuwd naar jullie duikspots.
groeten Pieter Padi

Steffie

Heej Melissa en Jordi,

Echt geweldig om te lezen al jullie verhalen. Heerlijk genieten!!!

Verder wil ik jullie via deze weg op de hoogte stellen van de geboorte van onze tweede dochter Fenne.
Lynn is een trotse grote zus!!

Geniet van al het moois dat er nog komen gaat!!

Gr. Steffie

Reneeke

Hey melisenjor,

Knock, knock.... zijn jullie nog still alive and kicking of liggen jullie op een onbewoond eiland in een hangmat uit te rusten van alle avonturen? Jullie reis gaat zijn laatste fase in en wij snakken naar spannende verhalen met bijbehorende foto's.......... Veel plezier nog en tot over een paar weken!

Sjoerd Smeets

Ha Melis en Jor,

Erg leuke verhalen en ik ben blij dat jullie het zo goed bevalt. Geniet er nog van!!! Hier in Londen is het weer bedroevend droef in het kwadraat.

Gr,
Sjoerd

Janny

Geniet nog van jullie laatste week! Lieve groetjes, Janny.